Centrum Logopedyczne dr Magdalena Knapek


OFERTA NASZYCH USŁUG

DIAGNOZA LOGOPEDYCZNA

Podczas diagnozy logopedycznej specjalista sprawdza, czy mowa dziecka rozwija się prawidłowo, zgodnie z normą rozwojową. Logopeda ocenia językowe zdolności pacjenta na poziomie artykulacyjnym, fonetyczno-fonologicznym, semantycznym i składniowym. Zwraca także uwagę na anatomiczno-fizjologiczne uwarunkowania obszaru ustno-twarzowego. Ważnym elementem badania jest wywiad, który służy zebraniu informacji koniecznych do postawienia diagnozy. W całościowym ujęciu logopeda musi ustalić przyczyny trudności oraz odpowiednio scharakteryzować ich objawy. Na koniec spotkania logopeda przedstawia swoje wnioski i spostrzeżenia, odpowiada na pytania oraz planuje odpowiednie działania terapeutyczne.

TERAPIA LOGOPEDYCZNA

Terapia logopedyczna obejmuje wszelkie działania, które prowadzą do poprawy mowy, od usunięcia wad wymowy do zbudowania lub przywrócenia systemu językowego w umyśle pacjenta.

W trakcje terapii wykonywane są ćwiczenia wspierające nabywanie kompetencji językowych i komunikacyjnych, usprawniające aparat artykulacyjny, percepcję słuchową oraz wzrokową, myślnie przyczynowo-skutkowe, myślenie abstrakcyjne, a także pamięć i kategoryzację. Terapia logopedyczna ma na celu wsparcie pacjenta oraz wypracowanie wzorców językowych, które będzie mógł on wykorzystać poza gabinetem, co jest możliwe tylko dzięki współpracy z jego najbliższą rodziną.

KONSULTACJE NOWORODKÓW I NIEMOWLAKÓW

Konsultacje noworodków i niemowlaków przeznaczone są dla dzieci z trudnościami rozwojowymi, problemami z karmieniem, zaburzeniami pracy układu ustno-twarzowego, przedwcześnie urodzonych, zespołami genetycznymi.

Podczas diagnozy oceniona zostaje dojrzałość ośrodkowego układu nerwowego, odruchy noworodkowe, funkcje prymarne, tj. ssanie, połykanie, oddychanie, a także żucie. Wczesne konsultacje dzieci są ważne w zakresie szeroko rozumianej profilaktyki logopedycznej.

MIOTERAPIA

Mioterapia to szereg działań mających na celu poprawę zaburzonych funkcji w obszarze ustno-twarzowym. W naszym Centrum szczególną uwagę poświęcamy małym pacjentom z zaburzonymi funkcjami prymarnymi, do których należą m.in: nienormatywny tor oddechowy, nieprawidłowy sposób przyjmowania posiłków oraz picia, niewłaściwe żucie. Szczególnie dbamy o dobry wzorzec połykania, prawidłową pozycję spoczynkową języka i warg. Należy pamiętać, że funkcje prymarne są bazą do późniejszej prawidłowej artykulacji. Należy zgłosić się na konsultację do neurlogopedy, jeśli u dziecka: długotrwale utrzymują się infekcje górnych dróg oddechowych oraz niedrożność nosa, występuje skrócone wędzidełko języka, stałe otwarte usta, przerost migdałków. W mioterapii pracujemy nad parafunkcjami. Należy pamiętać, że zaburzenie jednej funkcji wpływa na tworzenie się nieprawidłowości w kolejnej, a to wszystko wpływa na powstawanie wad artykulacyjnych. W Centrum Logopedycznym stawiamy na rzetelną diagnozę oraz na techniki terapeutyczne dobrane pod indywidualny przypadek małego pacjenta. W tym celu stosujemy: masaże logopedyczne, elastyczny taping terapeutyczny, elektrostymulacje, system MFS, masażery i wibratory logopedyczne.

TERAPIA KARMIENIA

Terapia karmienia ma na celu pomoc rodzicom oraz ich dzieciom w zakresie codziennego spożywania posiłków. W naszym Centrum przyjmujemy dzieci w każdym wieku oraz oferujemy swoją pomoc w zakresie terapii karmienia dla: noworodków i niemowlaków dzieci z problemami w rozszerzaniu diety, dzieci zmagających się z wybiórczością pokarmową, dzieci w okresie neofobii żywieniowej, dzieci ze zdiagnozowanym zaburzeniem ARFID. Jakie niepokojące objawy u dziecka wskazują na konieczność wizyty u neurologopedy? Niemożność przyjmowania pokarmów drogą doustną, dławienie się/krztuszenie podczas jedzenia, ulewanie/wymiotowanie w trakcie pory posiłku, wygórowany odruch wymiotny, dyskomfort w czasie jedzenia, spadek wagi/odwodnienia/problemy ze wzrostem, wybiórcza dieta dziecka, niechęć do próbowania nowych posiłków, niemożność gryzienia, żucia i połykania niektórych konsystencji, odmowa posiłków ze względu na cechy sensoryczne. W Centrum stosujemy różne metody terapeutyczne, tj.: dobór akcesoriów do karmienia, elektrostymulację nerwowo-mięśniową, elastyczny taping terapeutyczny, stymulację motoryczno-sensoryczną, a także elementy terapii integracji sensorycznej.

TERAPIA PACJENTÓW ORTODONTYCZNYCH

W leczeniu wad zgryzu oraz innych innych zaburzęń układu stomatognatycznego ważna jest współpraca ortodonty oraz logopedy. Centrum Logopedyczne jest certyfikowanym gabinetem specjalizującym się w leczeniu zaburzeń motorycznych jamy ustnej za pomocą systemu MFS. System ten ma na celu m.in.: normalizację trzech funkcji jamy ustnej: oddychania, połykania, osłabionego lub wzmożonego napięcia mięśniowego narządów mowy. Stymulatory są bardzo pomocne w zakresie rehabilitacji zaburzeń jamy ustnej u pacjentów rosnących oraz u pacjentów w okresie leczenia ortodontycznego. Mogą być stosowane także podczas leczenia chrapania, bruksizmu, bezdechu sennego. Posiadamy m.in.: stymulatory do nosa, stymulator warg przeznaczony dla pacjentów z nieprawidłową pozycją spoczynkową warg i atypowym połykaniem; urządzenia do leczenia zgryzu otwartego, które mogą być połączone ze stałymi aparatami ortodontycznymi; obturatory ustne, pozwalające na ćwiczenie mięśni warg, których prawidłowe napięcie jest niezwykle istotne dla normalizacji oddychania nosem; narzędzie do uwalniania mięśniowo-powięziowego, które służy do rehabilitacji czynności języka po zabiegu frenotomii.

NAUKA CZYTANIA

Nauka czytania u swoich założeń wykorzystuje procesy sekwencyjne angażujące lewą półkulę mózgu oraz prawopółkulowe procesy symultaniczne. Opiera się ona na metodzie sylabowej, która bazuje na trzech głównych krokach: powtarzaniu nowych elementów naśladując terapeutę, rozumieniu - czyli ich wskazywaniu, podawaniu oraz samodzielnym nazywaniu i odczytywaniu. Kroki te współgrają z naturalnym, etapowym rozwojem mowy. Naukę rozpoczyna rozpoznawanie samogłosek, kolejno przechodząc przez etap sylab, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, wyrazów i dłuższych zdań. Wprowadzane elementy wspomagane są gestami artykulacyjnymi, czyli wizualizacjami głosek poprzez wykorzystanie ruchów dłoni, które wspierają naśladownictwo i procesy koncentracji uwagi. Ponadto istotną funkcję pełni czcionka i rodzaj druku, które odpowiednio dobrane usprawniają zrozumienie i skupienie. Materiał słowny dostarczany jest poprzez atrakcyjne materiały wizualne, plastyczne i sensoryczne. Nauka czytania ma charakter holistyczny - uzupełniana jest ćwiczeniami o charakterze ogólnorozwojowym w zakresie między innymi relacji czasowych i przestrzennych, analizy i syntezy wzrokowej, pamięci, kategoryzowania.

ELASTYCZNY TAPING TERAPEUTYCZNY

Elastyczny taping terapeutyczny – innowacyjna metoda stosowana z powodzeniem w terapii logopedycznej dzieci i dorosłych. Taping pomaga pacjentom borykającym się z zaburzeniami pracy mięśni w obrębie jamy ustnej. Znajduje szerokie zastosowanie w terapii wielu zaburzeń mowy i stanowi niezwykle istotne wparcie dla wzmocnienia efektów terapii logopedycznej. Stosowany jest, m.in. u pacjentów z dyslalią, dysfonią, dysfagią, porażeniem nerwu twarzowego, bruksizmem, nawykowym oddychaniem przez usta. Polega na obklejaniu konkretnej partii mięśni specjalistycznymi plastrami, które stanowią bodziec oddziałowujący na receptory skóry, które pobudzone przesyłają informację sensoryczną do układu nerwowego i otrzymują informację zwrotną do efektorów (tj. mięśni) w postaci konkretnego ruchu. Taping jest metodą nieinwazyjną i całkowicie bezpieczną. Aplikacja plastra ma na celu wzmocnienie mięśni w obszarze ustno-twarzowym i przywrócenie fizjologicznych czynności motorycznych. Pomaga m.in. w domknięciu ust, utrwaleniu prawidłowej pozycji spoczynkowej języka, zmniejszaniu ślinienia, utrwaleniu oddychania nosem.

ELEKTROSTYMULACJA W LOGOPEDII

Elektrostymulacja jest metodą umożliwiającą pobudzanie konkretnych mięśni i nerwów za pomocą prądu impulsowego o niskiej częstotliwości oraz o określonej amplitudzie i czasie trwania. Stymulacja ma działanie przeciwbólowe, pobudzające, wzmacniające. Zastosowany prąd generuje skurcze mięśni uaktywniając jednocześnie wszystkie włókna nerwowe w danym obszarze. Elektrostymulacja jest skuteczną metodą uzupełniającą terapię logopedyczną w zakresie między innymi redukcji ślinienia, pionizacji języka, domknięcia ust, regulacji napięcia i jest przeznaczona dla pacjentów z zaburzeniami artykulacji, zaburzeniami połykania, afazją, porażeniem mózgowym, mową nosową, mową bezdźwięczną, afazją, porażeniem nerwu twarzowego, rozszczepami warg i podniebienia. Zabiegi elektrostymulacji są bezpieczną i bezbolesną metodą - podczas trwania odczuwalne jest jedynie mrowienie i delikatne skurcze mięśni i wibracje, a natężenie impulsu dostosowywane jest do odczuć pacjenta, co pozwala na komfort w czasie terapii. Do ich przeprowadzenia wykorzystywane są elektrody żelowe i silikonowe. Czas trwania elektrostymulacji w obszarze twarzy to zwykle 15 minut.



TERAPIA RĘKI

Terapia ręki to zajęcia skoncentrowane na rozwoju małej motoryki, czyli sprawności ruchowej rąk. Rozwój mowy współgra z rozwojem motoryki - obszary mózgu odpowiedzialne za motorykę ręki i rozwój mowy znajdują się bardzo blisko siebie. Zdobyte umiejętności nie koncentrują się jedynie na usprawnianie kończyny górnej, ale także równoważeniu napięcia mięśniowego, poprawie postawy, doskonaleniu koordynacji, małej motoryki, a także dostarczaniu wrażeń sensorycznych i rozwijaniu percepcji czuciowej, aby możliwie pełnie budować i usprawniać wszystkie filary rozwoju. Program terapii ręki uwzględnia zatem aktywację bodźców zmysłowych, ćwiczenia i zabawy usprawniające i stabilizujące, rozwój orientacji przestrzennej, ćwiczenia manualne i precyzyjne z uwzględnieniem funkcji poznawczych. Wykorzystuje atrakcyjne materiały wizualne, plastyczne i sensoryczne, angażując przy tym dzieci w ćwiczenia ruchowe i zabawy usprawniające - czerpiąc z wielu metod terapeutycznych i fizjoterapeutycznych. Przeznaczona jest dla dzieci, które mają trudność z prawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego, którym sprawia trudność operowanie nożyczkami, materiałami plastycznymi, które niechętnie angażują się w prace plastyczne i wymagające precyzji ruchów, które moją problem z czynnościami samoobsługowymi np. wiązaniem butów, koordynacją wzrokowo-ruchową, dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej.

NEUROFLOW

Neuroflow - Aktywny Trening Słuchowy jest interaktywnym treningiem wyższych funkcji słuchowych. Dedykowany dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego oraz zagrożonych tym zaburzeniem (można z niego korzystać od 4 roku życia). Jeśli dziecko ma trudności z rozumieniem złożonych, dłuższych poleceń ustnych, problem z rozumieniem mowy w szumie, gwarze, hałasie, sprawia wrażenie nieobecnego, ma trudności z koncentracją uwagi, lokalizowaniem źródła dźwięku, różnicowaniem dźwięków (w tym dźwięków mowy), rozpoznawaniem wzorców dźwiękowych, często prosi o powtórzenie pytania, wypowiedzi, obecne są trudności w uczeniu się (trudności z nauką czytania, pisania, języków obcych), chorowało na przewlekłe wysiękowe zapalenia ucha środkowego lub na ostre zapalenia ucha, miało przerośnięty migdałek gardłowy, warto sprawdzić, czy przyczyną wyżej wymienionych trudności nie są zaburzenia przetwarzania słuchowego. Warto zwrócić uwagę, że według badań 30% dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce ma objawy centralnych zaburzeń słuchu - trening słuchu znacząco wpływa na poprawę funkcjonowania tych dzieci w szkole oraz umiejętność czytania. Podstawą jest wykonanie diagnozy w kierunku CAPD (zaburzeń przetwarzania słuchowego), która jest podzielona na kilka etapów, następnie jej wyniki są omawiane z rodzicem i podejmowana zostaje decyzja o rozpoczęciu treningu Neuroflow. Trening Neuroflow jest prowadzony on-line, dziecko może wykonywać go w domu, pod kontrolą rodzica. Sesje treningowe odbywają się 3 razy w tygodniu.

Scroll to Top